Blogger Widgets

Friday, March 11, 2011

apa KO rasa?...

jam menunjukkan 6.11 pagi..... tutttttt.....seperti sedia kala, still on lg buat tahi mata...ish3..xsenonoh btul...pas tu sedap tido pnya psal.. dahla tido mcm slepping beauty da..tido x ingat dunia...then my roomate tlg kejutkan aku.. dayang,,...dayang.......xdengar,,,uhuhu,,, then ke tiga kalinya....DAYANG!!!...fuhh aku dgn scara auto nya bngun pas 2 p cuci muka then solat... hebatkan my roomate...ada kuasa veto bngunkn aku... but klu dia pla tido, then aku bngunkan.. emmm... xkn bgn pnya..haha...

6.20 dah siap solat and settle hal2 kat tndas tu...(pee+ohOhhk.)..hahaah
aku pun kononya brcdng nak tido balik...buruk prgaikan...ish..tutup mata x10.. but mcm xnak tido dah la beb... well dah kebiasaannya bgun awal kan... dah ada "biological clock" gitu..
aku pun bgn..then study skit..hehe.. pastu ndak lama kmudian xda mood,.. so aku pun decide nak tulis blog ne....dah sminggu aku x in entry pe2 kan... busy practicum la kawan..uhu...

entry harine aku nak citer sal prcticum la,,well xda cerite nak share la.. my week full with practicum... so tired.. even i still got my back pain and i dont know why back pain.. myb rajin sgt kot wat kejakan... nad myb dah clever sgtkan wat keja tanpa guna body mechanism yg btull....huhu...bontot...aku guna pe.. tapi still skit lg.. (-__-)..

this week aku kna transfer kat ward  medical.. gila punya busy,...uhu...susah nak mention but mmg mencbarla ward tu... nti bla aku jadi staf nurses and klu di beri peluang aku nak posting kat ward ni.. coz bnyak experience and knowlegde kita ble dapt kt ward ne...btul x tipu... mcm2 case ada... and mcm ragan punya org korg bole jumpa...hehe

ok..to proceed the story....minggu ne aku wat bnyak prosedure... 
antaranya..

NASOGASTRIC FEEDING

comel kan budak ne..actlly aku wat kat org besar..xda gambr yg kiuutt kan..
so upload ja la gmbr ne..hehe..
nampak ka tube kecil tu???....nampakkan... Procedure ne, klu korg nak tau.. prosedure bagi feeding melalui tube kecil tu..emm,,.. wondering mcmna mknnan mao msuk dm tube kecil tu?>... actlly patient yang on this NG tube.. dorg bole mkn susu je.. diet Ikut nutrient yg ada dlm susu yg kita bg tu.. but susu bukan sbrgan susu eks..bkn juga susu cap junjung tu.. dia ada spcial susu la tuk stiap pesakit... nak tau x berapa panjang tube ne msk dlm bdan patient>>??

tAraaaa.....

panjang gila..haaha...
p/s..nak msukkan NG tube ne dlm bdan patient pun nurses duty juga...
setakat ne aku x buat lg.. student nurses kan.. msih takut2 la syg oi.. lgpun aku xjmpa lg procedure ne kt ward aku.. but nti mybe ada kan..kan..kan.. so i have to do it... yeahh.. chayoo2..

2 bru satu procedure aku dok mbebel kt sni.. bnyak lg sbnrnya procedure yang aku buat.. tpi susuh la nak mention bnyk2 kt cni.. nti mcm packej percutian pla lamanya korg nak dgr pembebelan aku ne..haha...
antara prosedure lain yang aku buat...
saje nak tunjuk2 kt korang,...hahaha...
1> yang kt atas tu..hehe
2>ECG
3> TPR__for hourly patient,
4>MOUTH CARE__to patient with steven Johnson syndrome.
5> ADL patient...mcm besala kan...hehe
6>MEDICATION__subcutaneous injection..(insulin injection)..pt diabetes.
8> give OXYGEN NASAL PRONG kt patient
9> bagi NEBULIZER tuk patient yg ada problem dgn respiratory dorg...
10>off BRANDULA..patient dah nak discharge.
11> asses doctor buat peritoneal tapping..
12> buat  IO chart to patient yg strict io..
13> PRE MEAL CBS..
13> jaga iVdrip.... 
and so on laa..bnyak kan..hehe.. proud to myself..
minggu dpn aku shif malam bebe...9mlm------>7am...haha.. melatup la ne kaly...
never mind... i know i can...(^__^)



No comments:

Post a Comment

Blogger Templates
Ampersands & angle brackets need to be encoded.

My sepatukaca