Blogger Widgets

Saturday, March 5, 2011

kAMila..SuperSaya...."save people life Is ONe OF mY duTy"..

good morning reader...and asSAlammualaikum...
pagi ne cuaca sgt2 la baik.. sepertimana baiknya hati aku..well.. aku kan always baik (gud point nak cari calon..)...hahaa... sok suci loh Dyg....sunggu "berperasaan" mcm tu skali..pagi ne rasanya cuaca sgt la ok+++ sbb xda pencemaran kot...hah.. psai pencemaran ne.. korg tau x.. kat usm ne..tiap2 morning aku nampak ada org main bakar2..uhu..apiii tu bos... trutama rumah2 yg ada kt pinggiran usm ne.. siottt btol ar dorg..nak carik gadu ke ape..tercemar udara kt USM ne yg mmg dah sedia bersih drpd pncemaran..APEX gitu..uhuhu..nmpknya pas ne klu nak kuar bilik terpksa la aku pakai mask kan... well aku ne sensitiviti sgt xbole kna udara yg tokse2...wawawaa....opss koya lebih ye...
(tokse : xsepatutnya, koya : perasan)..bhsa klantanis ok kwn3..cehh... dah duk kt klntan ne pandai nohh kecek kelate..haha..waa sungguh la xbetul grammar klantanis anda..."malu kat ore"....^^
oiiii,,pe ne dah terpesongg jauh drpd tajuk eks... ish3.. ajaran sesat btull..astgafirullaalazim...

okei dokiii....(im sorry2 ~~buat nada nd gaya mcm raja lawak pnya tu)..haha..sgt motiF....lol..

 ensemnya la...fuhh.... macho..guy kt luar sna.. jgn nak berperasaan korg macho ek..klu korg xde muka mcm ne..hahaha...=D

entry kali ne bukan nak citer sal superman, batman, ultraman, spiderman, cicakman and keketurunan atau seangkatan dgn nya ok... wht i want to talk about is.....??...being a life saving...or life threatening service...aka MHT...msti ko wondering ape la yg aku nak smpaikn ne.melalut x tentu pasal..MTH ape bndaka??...aram jadah mana lg ne... klu mknan xpe jga.. bole isi perut...haaha.. 
MHT..stanD for... MEDICAL HEALTHY TEAM...
 

wht>>?.. klu org kampung mcm korg mmg xphm..well bhasa owg putih kan...
amboiii.. ckp jgn sebarang ckp ek.. silap2.. grandmother2 ko kt kampung tu lg teror speaking org puteh...bkn stkat org puteh pnya ckp.. org hitam pun dia pndai..nti terganga2 mulut ko bru tau..
MHT : org yang keja kt hospital (nurses, doctor, phsio, attentdent and skaum dgn nya,,).. and terlibat dlm pnjgaan kesihatan pesakit and dirinya sendirii..btula kan.. klu nk jga kshtan org lain.. kshtan sndiri lg d utamakan...wait...Health ke aku ne??....o'_O ..sgt sentappp...

MHT ne mcm aku la..NURSES... ehe... promote skt.. aku nak ckp nurses ne popular.. nti c doktor pula jeles.. so ne aku nak explainn dokto ke..nurses ke..sama je bro.. both ada tugas yg sama.. iaitu selamatkan nyawa pskit..so i want people out there terutama yg mmg otak dorg sempitt tu.. dont judge nurses as a sampah or pndang rendah dgn kitaorg k.. ne yg aku nak marah ne klu igt sal entry aku yang ( http://bintang-nina91.blogspot.com/2011/02/yang-dok-sebok-2-pasai-apa.html )

sgtt Motif Bro...zaman teknologi high2 mcm ne pun still lg ada manusia yg mcm tu.. uhuhu... 
never mind la kan.. mcm x besa dgn STIGMA yg mmg masyarakat tnam mati2 dlm hati dorg...
ala nurses ape la sgt..
pegang bnda2 kotor..mcm kuli..mcm bodoh2..yg jahat2 smua bg kat nurses and yg baik smua bg kt doktor.. then smpai nurses senyum skt pun dah kna cop GEDIK..MIANG...GATAL...alahai apa salahku smpai jdy sbgni??>.. even student yg ambik nurses pun xnak mgaku dorg ambik nurses..ish2.. hina sgt ke perkerjaan nurses ne beb...gua x pham la.. asal dorg mcm tu... sempit2...(Sadis btul)
apapun.. we future NUrses akn ubah semua tu k...gua bkn nak ckp ape.. just nak bg tau.. be a nurses is something that u will never imaging.. as nurse u need totally sacrifice your own self in order to save other people live..do you know why>>?...
nurses is one that close to their patient... all the ragam and type of people dorg jumpa...
klu org nak tau la.. peranan nurses bnyk sgt..sapa2 yg study nursing msti completly faham situasi sebnarnya mcmna,, so dont judge nurses as wht people say about...FIKIR dlu sblum ckp..im not talking as i am good or very2 good.. but aku just nak btulkan kefahaman korg tentang profession nurses ne.. korg igt snang ke nak jadi nurses??...susah beb...klu minat you OUT,,baik xpyh jdi nurses,,,kesian kt patient je nti..
so yg  baik kita jdkn teladan and buruknya kita jadikan sempadan... 

 Nurse Role..
1) caregiver
2)communicator
3)teacher
4) patient advocate
5)counselor
6)change agent
7)leader
8)manager 
9)case manager
10)research consumer
11) expanded career roles..

see?? bnyak kn... fuhhh..Klu nak explain satu2 susah beb..3 hari 4 malam x habis3 lg..huhu... 
tpi klu reader nak tau juga...rajin la google2 or yahoo2 k....thanks sbb nk juga baca entry aku yg nta pape ne... 
last but not least...starting tomorrow aku dah msk clinical..~~practicum.. so maybe akn jd busy3.. xde masa oden nak post entry..uhu.. tpii klu ada kesmpt yg aku kononnya  
"rajin pelikk" aku post entry jga k... well nak juga share dgn korg experience kt clinical...hehe.. sharing is caring..^__^

2 comments:

  1. nobody's perfect..ala besa la mlut org susa nk tutup kn..biar jew la yg pntg we know the truth..gud luck (^_^)

    ReplyDelete
  2. thanks kasny...
    yeah u r right...no body perfect..
    profession as a nurses xbersala pn kn..
    but why they keep saying that..so stupid la kan..
    pdhl org yg akn slamatkn or jga dorg suatu hari nti bla dorg skit tu adalah nurses...uhuhu...susala org pikiran sempit ne..-___-

    ReplyDelete

Blogger Templates
Ampersands & angle brackets need to be encoded.

My sepatukaca